Sunday, April 12, 2009

Biarlah "Busy Body"

HeroBesar balik dari mesyuarat AJK surau ditempat kami bawa dua berita yang tidak sedap didengar ini .. ianya berita yang tidak bermoral, mungkin biasa-biasa saja pada orang ramai tetapi amat memedihkan hati aku mendengarnya. Betapa sekarang ini dunia memang menuju kehancurannya:

1. Ada beberapa peralatan surau dicuri orang .. microfon, radio, frame yang tergantung kat dinding (Allah n Muhammad saw) tu pun diambilnya .. hitam sungguh hati manusia yang mencuri tu ..

2. Minggu lepas ada dua pasangan muda mudi ditangkap sedang berkhalwat dikawasan kami .. atas tips yang diberi oleh rakan serumah mereka yang sudah tak tahan dengan kerenah mereka membawa pulang GFs, maka ustaz dan ahlinya pergi serbu rumah tersebut .. maka tertangkaplah dua pasangan itu.

Tak lama dulu dah ada juga ditangkap dua pasangan muda dikawasan aku ni .. yang lelaki-lelaki tu dah bekerja di kilang .. pasangannya budak-budak sekolah lingkungan 16 - 17 tahun. Pagi-pagi pakai baju sekolah lengkap bertudung .. naik motor sendiri *mungkin mak pak mereka nak mudah, belikan motor untuk pergi balik sekolah* instead of pergi sekolah terus kerumah budak-budak bujang. Kebetulan kawan aku ni nampak budak-budak perempuan tu menyorong motor masuk terus kerumah bujang .. terus dipanggilkan ustaz, Jabatan Agama Islam dan Polis. Maka selamatlah mereka hari tu .. memang sedang in action masa ditangkap!!

Siapa yang hendak dipertanggungjawabkan dalam perkara-perkara seperti diatas? Bagi aku masyarakat sekeliling bertanggungjawab besar dalam membenteras kejadian-kejadian seperti diatas. Kita tidak boleh hidup seperti Enau dalam belukar yang melepaskan pucuk masing-masing saja. Bila bala diturunkan, dia tak memilih rumah mana, kejiranan mana .. kawasan siapa .. semuanya akan mendapat akibatnya. Kita perlu menjadi busy body .. jaga tepi kain kejiranan kita. Apa yang kita tak dibenarkan ialah membawa mulut menceritakan keburukan orang, memfitnah orang ... tapi sekiranya ia demi kebaikkan bersama, by all mean kita harus melakukannya bersama.

Contoh satu lagi, lately aku telah membenarkan HeroKecik pergi bermain bola di padang berhampiran tanpa pengawasan aku. Syaratnya .. keluar rumah pukul 6 petang dan pukul 7 petang mesti dah sampai rumah semula. So far so good ... yang tak baiknya dua tiga hari ni dia dah mula bercerita tentang abang-abang yang bermain bersama tu ..

"abang-abang tu hisap rokoklah ibu"
Wah !! terus aku buka kitab memberi amaran, jangan sampai aku dan ayahnya tahu dia mendekati abang-abang tu masa mereka sedang hidap rokok tu. Siap aku akan grounded dia nanti ...

"ramai kawan-kawan adik pun cuba sama, sampai terbatuk-batuk" Aduhai apa nak jadi dengan anak-anak ni? .. Abang-abang yang dimaksudkan tu adalah pelajar sekolah rendah .. darjah lima dan enam kebanyakkannya... dan abang-abang yang dimaksudkan tu adalah anak-anak kejiranan aku juga. Berputar kepala aku memikirkan bagaimana harus aku lakukan untuk memastikan HeroKecik ni tidak mudah terpengaruh ...

Aku panggil HeroKecik duduk melayari internet dengan aku dan tunjukkan gambar paru-paru manusia yang rosak, tunjukkan rupa gigi yang buruk warna kuning /hitam. Bila dia bertanya kenapa boleh jadi begitu dan dia nampak takut juga .. aku pun slowly masuk daun cerita sebab-sebabnya .. dia nampak insaf lah. Tapi tak tahulah cara aku ni betul ke tidak ... aku sebutkan juga sikit-sikit apa pandangan ustaz aku tentang orang yang hisap rokok ni.

Aku dan HeroBesar selalu berpesan pada kawan-kawan ... yang beranaknya kami, tapi kami memerlukan mereka semua untuk menjadi mata dan telinga kami, sama-sama mendidik dan menegur anak-anak kami seandainya mereka terjumpa, terserempak dimana-mana tempat dan dirasakan berbuat perkara yang tak sepatutnya. Kami selalu berpesan, janganlah ada rasa segan or nak cover line untuk anak-anak kami ... beritahu saja pada kami, pahit manisnya, insyaAllah kami terima.

Memang tidak ada mak bapak yang mendidik anak-anak jadi jahat, melanggar hukum hakam .. semua mak bapak hendakkan yang terbaik. Mendoakan anak-anak dilindungi dari segala keburukan ... tapi dalam pada itu, pengaruh persekitaran amatlah menduga ... sedangkan kita pantau dan ikuti pergerakkan mereka pun kita selalu terlepas pandang .. inikan pula yang diberi kebebasan 100% untuk menjana hidup sendiri-sendiri ... aku paling tak senang bila ada ibu bapa bila kita beritahu tentang anak-anak mereka, jawapannya "biasalah anak-anak lagi, mereka masih muda, nanti dah berumur sikit tahulah mereka buruk baiknya."

Terlajak perahu boleh diundur, terlajak perbuatan ... kesalnya sepanjang hayat!!

Pesan aku pada anak-anak; ibu ayah dah beri segala didikan yang kami termampu untuk kamu sekelian menjalani hidup sesempurna mungkin didunia dan akhirat .. jagalah diri masing-masing, keturunan masing-masing janganlah kami dipersoalkan lagi diakhirat nanti ...